چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۶
اقتصاددان برجسته فنلاندی بر سکان بانک مرکزی سوئد

از مهم‌ترین و اولین اقدامات استفان اینگوس در دوره مدیریت خود بر بانک مرکزی سوئد، تلاش برای بهبود وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی این کشور بود

تولد، کودکی و نوجوانی استفان اینگوس در خانواده‌ای متوسط و فنلاندی‌الاصل

"استفان نیلز مگنوس اینگوس"، در ۲۳ ماه می ۱۹۵۳در شهر تورکو، پایتخت سابق فنلاند در سواحل جنوب غربی این کشور، در یک خانواده متوسط به دنیا آمد. پدرش آگوستین اینگوس، معلم ریاضیات در مدارس ابتدایی غرب فنلاند در منطقه اوستروبوتنیا بود. مادرش یوهانا آنیل، زنی خانه‌دار بود که گاهی اوقات در جهت کمک به مخارج خانواده خود، به نظافت در منزل افراد متمول شهر مشغول بود. استفان از کودکی در کنار دو برادر خود، به تشویق و همراهی پدر، در مسیر علمی و کسب دانش قرار گرفت و به سرعت استعداد خود در این زمینه را شکوفا کرد. در ۱۳ سالگی، به پیشنهاد یکی از همکاران پدر خود، برای ادامه تحصیل به سوئد فرستاده شد تا در مدرسه ملی شبانه‌روزی استکهلم، دوران تحصیلی متوسطه را آغاز کند. وضعیت درسی ممتاز وی در این دوره زمانی موجب شد که در سال آخر تحصیل، مدیران این دبیرستان شبانه‌روزی، نام استفان اینگوس را در لیست واجدان شرایط برای دریافت بورسیه دانشگاهی قرار دهند، اما طی نامه‌ای از سوی معاونت آموزش‌های عالی دولت سوئد به آنها اعلام شد که به علت تابعیت فنلاندی استفان، امکان اعطای این بورسیه ملی برای وی وجود ندارد. البته این پایان ماجرا نبود و با تلاش‌های دکتر مارکسون، پزشک و مدیر مدرسه ملی شبانه روزی استکهلم و با موافقت خانواده اینگوس، دولت سوئد با اعطای تابعیت این کشور به استفان به عنوان یک "نخبه نوجوان و آینده‌دار" موافقت کرد و بدین ترتیب، وی در سال ۱۹۷۱ و پس از اتمام دوره دبیرستان، موفق به دریافت بورسیه تحصیلات آکادمیک در کشور جدید خود شد (آکادمی سلطنتی علوم سوئد،۲۰۲۴).

آغاز تحصیلات دانشگاهی و دریافت بورسیه تحصیلی استعدادهای درخشان از دولت سوئد

در مارس ۱۹۷۱، استفان اینگوس، موفق به دریافت یکی از مهمترین بورسیه‌های تحصیلی ملی در سوئد یعنی "بورسیه کارشناسی ارشد پیوسته استعدادهای درخشان" از وزارت فناوری، دانش و توسعه علوم این کشور شد و به رشته علوم اقتصاد و تجارت در معتبرترین مرکز علمی آموزش‌های اقتصادی کشور سوئد، یعنی مدرسه اقتصاد استکهلم ورود کرد. استفان اینگوس در سال ۱۹۷۶، با کسب نمره A++ ، به عنوان تنها دانشجوی تاریخ این نهاد آموزشی تا به آن روز که موفق به دریافت چنین نمره‌ای شده بود، شناخته شد و به عنوان جایزه، یک بورسیه ویژه مطالعاتی پژوهشی رسمی دوساله در حوزه اقتصاد و بانکداری را از دانشگاه پرینستون دریافت کرد و تا سال ۱۹۷۸، در مرکز مطالعات پیشرفته مالی و اقتصادی این دانشگاه، مشغول به فعالیت بود و با ارائه طرح جامعی با عنوان "جنبه‌های اعتبارات تجاری در مدل‌های اعتباریِ میان سازمان‌ها، شرکت‌ها و نهاد بانکی"، کار خود را در این دانشگاه به پایان رساند. استفان اینگوس در سال ۱۹۷۹، موفق به ورود به دوره دکتری علوم اقتصادی و مالی در مدرسه اقتصاد استکهلم و اینبار با اخذ بورسیه کامل تحصیلی (تحصیل رایگان+دریافت مقرری ماهانه) شد و در سال ۱۹۸۴، با دفاع از رساله دکتری خود با عنوان "رابطه مدیریت جریان نقدینگی و چشم‌انداز آتی تورمی در کشورهای اسکاندیناوی"، با شایستگی به مسیر تحصیلات دانشگاهی خود، خاتمه داد. خلاصه‌ای از پروسه دوران دانش پژوهشی و علم‌آموزی آکادمیک استفان اینگوس به شرح زیر است:

-کارشناسی ارشد پیوسته رشته علوم اقتصاد و تجارت، مدرسه اقتصاد استکهلم،۱۹۷۶-۱۹۷۱

-کارشناسی ارشد پژوهش محور در حوزه اقتصاد و بانکداری، دانشگاه پرینستون، ۱۹۷۸-۱۹۷۶

-دکتری علوم اقتصادی و مالی، مدرسه اقتصاد استکهلم، ۱۹۸۴-۱۹۷۹

(انجمن فارغ‌التحصیلان مدرسه اقتصاد استکهلم،۲۰۲۴).

تخصص پژوهشی-مطالعاتی و فعالیت‌های برجسته آکادمیک استفان اینگوس

استفان اینگوس به دلیل استعداد شگرفی که در دوران تحصیلات آکادمیک از خود بروز داده بود، به راحتی امکان تدریس و پژوهشی دائمی و رسمی در بهترین دانشگاه‌های سوئد، منطقه اسکاندیناوی و حتی جهان را داشت، اما به دلیل مشغله‌کاری حرفه‌ای حاصل از حضور موثر چندین دهه‌ای در بدنه اقتصادی دولت سوئد، این مهم مسیر نگشت. با این حال، اینگوس پس از بازگشت از ایالات متحده، همزمان با آغاز تحصیلات دوره دکتری خود، به دعوت ریاست موسسه مطالعات و پژوهش‌های بنیادین اقتصاد و تجارت استکهلم، به مدت ۵ سال به تدریس، پژوهش و راهنمایی دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته‌های اقتصاد، بانکداری، مدیریت و مهندسی مالی در این مرکز علمی معتبر پرداخت (آکادمی سلطنتی علوم سوئد،۲۰۲۴).

همچنین استفان اینگوس در طول زندگی علمی و آکادمیک خود علاوه بر تدریس، به پژوهش‌های دانشگاهی، انجام تحقیقات کلان ملی، نگارش مقالات علمی، یادداشت‌ها، سرمقالات و ترجمه و تالیف کتب مختلف در شاخه‌هایی نظیر"سیاست‌های پولی"، "اعتبارات تجاری"، "نظام‌های پولی"،"مهندسی مالی"، "رویکردهای بانکداری نوین"، "سیاست‌گذاری اقتصادی"، "نظام‌های پولی اسکاندیناوی"، "بحران‌های بانکی"، "تامین مالی در بازارهای توسعه یافته" و "سیاست‌های پولی بهینه" پرداخته است. وی در این سال‌ها، سرمقاله‌های متعددی در مجلات علمیِ اقتصادی و نشریات و جراید مطرح سوئد و جهان مانند فایننس سوئدن، فایننس دیپلما، تایمز اسکاندیناوی، فوربس، واشنگتن پست، وال‌استریت ژورنال، بلومبرگ، فارن پارلیسی، نیویورک تایمز، فایننشال تایمز به چاپ رسانده است (اتحادیه بانک‌های مرکزی جهان، ۲۰۲۴).

آغاز دوران حرفه‌ای شغلی و کاری استفان اینگوس در مدرسه اقتصاد استکهلم

-مدیر دپارتمان اداری و آموزشی تحصیلات تکمیلی، مدرسه اقتصاد استکهلم، ۱۹۸۴-۱۹۷۶

-معاون رئیس و مدیر بخش مالی مرکزی صندوق" Svenska Handelsbanken"، ۱۹۸۶-۱۹۸۴

-رئیس بخش معاملات آتی، وزارت دارایی سوئد، ۱۹۸۸-۱۹۸۶

- رئیس بخش بازارهای مالی وزارت دارایی سوئد، ۱۹۹۲-۱۹۸۸

-عضو هیات مدیره اداره بدهی ملی سوئد در سازمان بورس اوراق بهادار استکهلم، ۱۹۹۲-۱۹۸۸

-مدیر کل اداره پشتیبانی بانک مرکزی سوئد، ۱۹۹۴-۱۹۹۳

-مشاور اقتصادی و معاون مالی و ارزی بانک مرکزی سوئد، ۱۹۹۸-۱۹۹۴

-مدیر بخش سیستم‌های پولی و مالی، صندوق بین‌المللی پول، ۲۰۰۵-۱۹۹۵

- عضو ارشد و رسمی هیات ثبات مالی (FSB)، ۱۹۹۵-۲۰۰۵

-ریاست کل بانک مرکزی سوئد، ۲۰۲۲-۲۰۰۶

-عضو شورای عمومی بانک مرکزی اروپا، ۲۰۲۲-۲۰۰۶

- عضو ارشد کمیته مرکزی بانک تسویه بین‌الملل، ۲۰۲۲-۲۰۰۶

-نماینده تام الاختیار سوئد در صندوق بین‌المللی پول، ۲۰۲۲-۲۰۰۶

-رئیس کمیته بانکداری و مدیریت ریسک، بانک مرکزی سوئد، ۲۰۰۸-۲۰۰۷

-عضو هیات مدیره مرکز رهبری جهانی در حوزه نظارت مالی، تورنتو، کانادا، ۲۰۱۸-۲۰۱۰

-نماینده کمیته فنی مشورتی و عضو کمیته راهبری هیات ریسک سیستمی اروپا، ۲۰۱۴-۲۰۱۱

-رئیس کمیته فنی مشورتی ( ATC) در هیات ریسک سیستمی اروپا ( ESRB)، ۲۰۱۴-۲۰۱۷

-رئیس انجمن اتحادیه اقتصادی شمال اروپا (بالتیک) ، ۲۰۱۱-۲۰۱۸

-رئیس کمیته بازل در حوزه نظارت بانکی، سوئیس، ۲۰۱۹-۲۰۱۱

-عضو هیات عمومی ثبات مالی و کمیته راهبری بانک جهانی، ۲۰۱۹-۲۰۱۱

-رئیس شورای حکام بانکداران مرکزی، بانک تسویه بین‌الملل، ۲۰۱۷-۲۰۱۶

-عضو موظف کمیته مرکزی هیات ریسک سیستمی اروپا، ۲۰۱۹-۲۰۱۷

-نایب رئیس اول هیات ریسک سیستمی اروپا، ۲۰۲۱-۲۰۱۹

-عضو شورای ثبات مالی سوئد، ۲۰۲۳-۲۰۲۱ (وبگاه وزارت بازارهای مالی سوئد،۲۰۲۴)

آغاز سکانداری معمار بانکی فنلاندی بر بانک مرکزی سوئد

پس از پایان دوران ریاست دکتر لارس یوهان هایکنستن بر بانک مرکزی سوئد، وزارت دارایی، وزارت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و کابینه اقتصادی نخست‌وزیر این کشور، در جلسه مشترک ۳ ساعته، استفان اینگوس را به عنوان نامزد اصلح برای تصدی این پست به مجلس ریکسداگ، پارلمان قانون‌گذاری ملی و عالی‌ترین نهاد تصمیم‌گیری سوئد، معرفی کردند. در آخرین روزهای سال ۲۰۰۵ میلادی، نمایندگان پارلمان سوئد، با اکثریت آراء، اینگوس را برای یک دوره ۴ ساله به عنوان رئیس بانک مرکزی سوئد برگزیدند و در سال‌های بعد از آن نیز، ریاست استفان اینگوس در این جایگاه به مدت ۳ دوره دیگر تمدید شد تا وی، تنها بانکدار مرکزی در این کشور لقب بگیرد که از تاریخ اول ژانویه ۲۰۰۶ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲، به مدت ۱۶ سال، طولانی‌ترین دوره ریاست بر بانک مرکزی سوئد را تجربه کرده است. دوره مدیریت اینگوس در این سمت، مقارن با حضور آلن گرینسپن، بن‌ برننکی، جنت یلن و جروم پاول در صدر فدرال رزرو ایالات متحده بوده است (بانک مرکزی سوئد، ۲۰۲۴).

اقدامات و چالش‌های استفان اینگوس بر مسند ریاست بانک مرکزی سوئد

*طراحی و پیاده‌سازی سیاست‌های پولی بهینه و بهبود وضعیت تورم سوئد در دوره اینگوس

یکی از مهم‌ترین و اولین اقدامات استفان اینگوس در دوره مدیریت خود بر بانک مرکزی سوئد، تلاش برای بهبود وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی این کشور بوده است. اینگوس در اولین کنفرانس خبری خود پس از تصدی این پست، از برنامه ویژه تیم اجرایی بانک مرکزی برای ایجاد تغییرات مثبتِ پایدار در میزان رشد اقتصادی، به تعادل رساندن نرخ بیکاری و نرخ تورم، افزایش قابل‌توجه و مستمر در تولید ناخالص داخلی، تقویت ارزش پول ملی سوئد در مقابل ارز مرجع جهانی، توسعه فراگیر و همه‌جانبه کرون دیجیتال در مبادلات داخلی، قاره‌ای و جهانی و کاهش بدهی‌های دولت سوئد در قالب یک برنامه ۴ ساله مدون، خبر داد (بلومبرگ، ۲۰۲۳).

استفان اینگوس در اولین اقدام، به سراغ مدیریت بهینه نرخ تورم و کنترل سطح عمومی قیمت‌ها رفت. وی به مدیران خود اعلام کرده بود که مهار تورم در محدوده هدف‌گذاری در یک بازه زمانی معقول، اولویت هیات مدیره بانک مرکزی سوئد خواهد بود. اینگوس در جلسه با اعضای کمیته مدیریت تورم، به سرپرستان اجرایی خود گوشزد کرد: "پایداری نرخ تورم بالا در سوئد، زندگی را برای همه مردم سخت می‌کند، به عملکرد اقتصادی ما آسیب می‌زند، ارزش پس‌اندازهایمان را از بین می‌برد، بودجه خانوارهای متوسط جامعه را هدف قرار می‌دهد، سرمایه‌گذاری را برای کسب‌ وکارها پُرچالش کرده و نابرابری درآمدی را افزایش می‌دهد. آگاه باشید اگر تورم بالا و فزاینده در انتظارات مردم جا بیفتد، کاهش مجدد آن در آینده نزدیک، بسیار بعید و پُرهزینه خواهد بود و ما مجبور خواهیم شد که سیاست‌های افزایش غیرمنطقی نرخ‌ بهره را برای مدت زمانی طولانی‌تری پیش بگیریم و این مسئله، نتیجه‌ای جز آشفتگی اقتصادی برای ما به ارمغان نخواهد آورد" (بانک تسویه بین‌الملل،۲۰۲۳).

رسالت کاهش مستمر نرخ تورم و کنترل سطح عمومی قیمت‌ها در نزدیک به محدوده هدف‌گذاری شده، با طراحی و اجرای یک بسته پیشنهادی اضطراری ۱۶ ماهه و پس از آن، افزایش تدریجی و مدیریت شده نرخ بهره و نرخ تبادلات بین بانکی (به صورت افزایشِ یک مرتبه در سال از فوریه ۲۰۰۶ تا آوریل ۲۰۱۱ و افزایش دو مرتبه در سال از آوریل ۲۰۱۱ تا دسامبر۲۰۲۲ ) یکی از مهم‌ترین اقدامات استفان اینگوس در این جایگاه بوده است (فاینانس لو پالیسی، ۲۰۲۳).

در مجموع، عملکرد تیم اجرایی بانک مرکزی سوئد تحت مدیریت استفان اینگوس باعث شد که نرخ تورم حتی در بازه زمانی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ ، یعنی در دوران بحبوبه شیوع پاندمی کرونا در سوئد، در مرز استاندارد و قابل قبولی قرار بگیرد. همچنین ایجاد تعادل نسبی در میزان تقاضای داخلی، افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی و عمومی و رشد قابل‌توجه در تولید ناخالص ملی سوئد، در تثبیت میانگین تورمی در محدوده هدف‌گذاری مورد نظر، بسیار موثر بوده است (فاینانس لو پالیسی، ۲۰۲۳).

*خلق و توسعه ارز دیجیتال بانک مرکزی e-krona در دوره استفان اینگوس

در سال ۲۰۱۷، استفان اینگوس، طی یک کنفرانس خبری اعلام کرد که بانک مرکزی سوئد، زمینه‌های تجزیه و تحلیل نیازسنجی بازار و خلق و توسعه آزمایشی یک ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) با نام" پروژه e-krona " آغاز کرده است. در این نشست مطبوعاتی که در ۲۱ آوریل ۲۰۱۷ برگزار شد، اینگوس عنوان کرد که محبوبیت روزافزون و گسترده دارایی‌های دیجیتال، منجر به افزایش حساسیت‌های حقوقی و قانون‌گذاری‌های مدون از سوی بانک‌های مرکزی و قانون‌گذاران صنعت مالی و بانکداری در سراسر جهان خواهد شد، زیرا وقتی یک دارایی غیرمتمرکز مجازی، بیش از اندازه بزرگ می‌شود، احتمال وقوع پیامدهای منفی حاصل از به کارگیری آن در بسترهایی نظیر تامین مالی ترورسیم و پولشویی‌های فراگیر، افزایش می‌یابد. لذا کاملا منطقی است که به دنبال ایجاد سازوکارهای حقوقی، قابل رصد و ردیابی در این حوزه باشیم. وی در ادامه با ابراز نگرانی از ناکافی بودن قانون‌گذاری در بازار کریپتو، اعلام داشت که ما در بانک مرکزی سوئد متعهد می‌شویم تا با ایجاد یک چارچوب حقوقی جامع، علاوه بر فرآهم‌آوری امکان جذب فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) و دارایی‌های دیجیتال در بخش رسمی مالی و بانکی کشور، با خطرات موجود در پذیرش گسترده این فناوری‌ها، مقابله کنیم. به همین دلیل، ما با همکاری وزارت بازارهای مالی سوئد، در صدد تقویت استانداردهای قانونی اکسچنج‌های کریپتو برای قرار گرفتن در یک پروسه در حال پیشرفت در سطح بین‌المللی هستیم و تیم پروژه e-krona در بانک مرکزی، با چندین گروه متشکل از متخصصان و صاحب‌نظران ملی و بین‌المللی در این حوزه برای تبادل تجربیات، تجزیه و تحلیل راه‌حل‌های فنی مختلف و بررسی مسائل حقوقی، وارد گفت‌وگو شده است تا اطمینان حاصل کند که می‌تواند رویکرد روشن و صحیحی را در مقابل دارایی‌های دیجیتال غیرمتمرکز و در جهت توسعه ارز دیجیتال قانونی و رسمی سوئد، اتخاذ کند.

شکل۱. تصویر مفهومی از معماری شبکه e-krona(طراحی شده در دوره اینگوس)

اقتصاددان برجسته فنلاندی بر سکان بانک مرکزی سوئد

منبع: https://www.riksbank.se/en-gb/payments--cash/e-krona/technical-solution-for-the-e-krona-pilot/

در نوامبر ۲۰۲۰، بانک مرکزی سوئد، وارد مرحله عملیاتی‌ترِ پروژه خلق و توسعه e-krona شد. اینگوس معتقد بود که ارز دیجیتالی بانک مرکزی در قالب کرون الکترونیکی، به عنوان مکمل پول نقد، می‌تواند به دولت سوئد این امکان را بدهد که برای مقابله با چالش‌های آتی در حوزه اقتصاد دیجیتالی، آمادگی بیشتری پیدا کند.

همچنین ایگنوس در سال ۲۰۲۱ در مراسم رونمایی از انتشار آزمایشی کرون الکترونیکی اظهار داشت، این مهم است که در صورت بروز اختلالات جدی در سیستم‌های بانکی یا کارت‌های اعتباری، جایگزینی مطمئنی وجود داشته باشد که بتواند به صورت آفلاین کار کند که e-krona این ویژگی منحصر به‌فرد و مهم را دارد. بنابراین این ارز دیجیتال رسمی بانک مرکزی می‌تواند انعطاف‌پذیری بازار پرداخت‌ها، چه در داخل سوئد چه در منطقه اسکاندیناوی و چه در جهان را تقویت کرده و به کارگزاران و نمایندگانی غیر از بانک‌ها، امکان دسترسی مستقیم به زیرساخت پرداخت جایگزین را بدهد که این امر نیز می‌تواند به بازیگران و فعالان اقتصادی کوچک و جدید بازار کمک کند تا محصولات نوآورانه جدید خود در راستای ارتقا سطح رقابت در بازار پرداخت‌ها و تقویت مشارکت مالی در بستر دیجیتال را توسعه دهند. (استین گوپینات، ۲۰۲۳)

*اجرای اصلاحات اساسی و بنیادین در نظام بانکداری سوئد در دوره مدیریت ایگنوس

بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۸ که باعث شیوع و گسترش چالش بدهی دولتی در اروپا و در نتیجه، فروپاشی وسیع و فراگیرِ سازوکارهای بانکی و وقوع فاجعه نکول تسهیلات در بسیاری از کشورهای این قاره شده بود، دولت سوئد را نیز را مجبور به مداخله سریع در اجرای اصلاحات نظام بانکداری این کشور برای جلوگیری از سرایت چنین بحران‌هایی به بدنه اقتصاد داخلی سوئد کرد.

در این برهه از زمان، استفان ایگنوس نسبت به آینده صنعت بانکداری سوئد بیمناک بود و احتمال این مسئله را می‌داد که ممکن است سیاستمداران سوئدی، نتوانند برنامه‌ای جامع، پویا و رویکرد بهینه و فکر شدهای را برای رفع این آشفتگی ناگهانی مالی و بانکی ارائه دهند و لذا، پایه‌های نظام بانکی سوئد به یکباره فرو بریزد و بخش اعظمی از بانک‌های این کشور، اعلام ورشکستی کامل کنند و در سال‌های آتی نیز نتوان برای ترمیم این فروپاشی، تلاش مثمرثمری انجام داد.

همین امر موجب شد که استفان ایگنوس پس از تصدی پست ریاست بانک مرکزی سوئد، دست به ابتکار عمل هوشمندانه‌ای بزند که می‌توان گفت، یکی از اقدامات موثر و مهمی بود که کلاف سردرگم صنعت مالی و پولی سوئد، به ویژه در بخش بانکی را از ورطه خطر احتمالی نجات داد.

ایگنوس، در سال ۲۰۱۰ میلادی، طراحی و پیاده‌سازی برنامه اصلاحات بنیادین و اساسی در نظام بانکداری سوئد را در قالب اتخاذ رویکرد ادغام و تملک (M&A)، عملیاتی کرد.

استفان ایگنوس در نشست خبری تشریج جزئیات برنامه اصلاحات بنیادین صنعت بانکداری سوئد در آگوست ۲۰۱۰ اعلام کرد که اثرات سوء و مخرب مداخله اشتباه حاکمیت سوئد و سیاست‌گذاری ناصحیح بانکداران مرکزی در آن برهه حساس که مغایر با اصول اقتصاد بازار بوده و منجر به تضاد منافع عمومی، ناکارآمدی در تخصیص منابع و افزایش ریسک بخش بانکی شد، ممکن است پایه‌گذار ناکامی‌های پی در پی آتی کشور در مسیر برون رفت از بحران‌های بانکی باشد. لذا ما امروز در بانک مرکزی سوئد بنا داریم که با برنامه‌ریزی مدون و تصمیم‌سازی‌های صحیح، امکان تحقق این خطر قریب‌الوقوع را به شدت کاهش دهیم.

ایگنوس، هدف و رسالت خود از عملیاتی‌سازی این بسته پیشنهادی اصلاحات بنیادین بانکی را، افزایش سطح اعتماد به بازارهای مالی داخلی و بین‌المللی این کشور و تلاش برای تسری این اصلاحات به سایر بخش‌های اقتصاد سوئد عنوان کرد.

در راستای اجرای این برنامه، ایگنوس طی یک بازه زمانی ۱۳ ماهه، اقدام به شناسایی، ادغام و تملک بانک‌های سرمایه‌گذاری و پس‌انداز این کشور که بر طبق شاخص‌های اداره استاندارد سوئد، از درجه کیفی پایین برخوردار بودند و احتمال تضعیف و ورشکستگی آتی آنها می‌رفت، کرد. این بانک‌ها عمدتا، چندین ماه پس از آغاز بحران مالی ۲۰۰۸، به دلیل اینکه بخش اعظمی از دارایی و سرمایه سپرده‌گذاران خود را به صورت تسهیلات خُرده‌فروشی کالا و خدمات ارائه داده بودند، پس از ترکیدن حباب تورمی، دچار افزایش بسیار شدید و تصاعدی در نرخ حق بیمه ریسک و نرخ معاوضه نکول اعتباری شده و احتمال فروپاشی آنها در آینده نزدیک، بالا بود.

مبتنی بر داده‌ها و گزارشات منتشره شده در سایت بانک مرکزی سوئد، در نیمه دوم سال ۲۰۱۱ ، مجموعه اقدامات استفان ایگنوس و تیم اجرایی تحت مدیریت وی در این حوزه موجب شد که عملکرد بازار بانکی، رقابت‌پذیری بخش‌های مالی و بانکی و سرعت و حجم پرداخت بدهی‌های معوقه آنها، به شکل معناداری، بهبود یابد. در واقع، با ادغام بانک‌های پس‌انداز و سرمایه‌گذاری در شرف ورشکستگی با یکدیگر و تملک بانکهای ضعیف توسط بانک‌های تجاری سالم، کارایی نظام مالی و بانکی سوئد در دوره ایگنوس، در سطح قابل قبول و فراتر از انتظاری افزایش یافت و این برنامه اصلاحی، اثرات منفی و مخرب مداخلات دولت در مکانزیم‌های مالی این کشور را به حداقل رساند. (بروکینگز،۲۰۲۲/ اتحادیه بانک‌های مرکزی جهان،۲۰۲۲)

فعالیت‌های استفان اینگوس پس از خروج از بانک مرکزی سوئد

سرانجام استفان اینگوس، پس از ۱۷ سال تصدی این پست و کسب افتخارات درخشان و منحصر به‌فرد در مسند ریاست بانک مرکزی سوئد، به دلیل بیماری و عدم توانایی در پذیرش مسئولیت سنگین، با وجود تمایل و خواست مقامات دولت سوئد، در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲ از سمت خود استعفا داد و اریک تدیین، مدیرکل سازمان نظارت مالی سوئد در تاریخ یکم ژانویه ۲۰۲۳، جایگزین وی شد. در مراسم باشکوه بدرقه اینگوس که با حضور اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد، برگزار شد، سوزان ابرستین، رئیس شورای عمومی بانک مرکزی و مایکل اوندهلم، معاون و قائم مقام اینگوس، هوشمندی ذاتی، مهارت‌های رهبری و ارتباطی و تجربه بین‌المللی وی را ستودنی دانستند. فعالیت‌های اینگوس پس از خروج از بانک مرکزی سوئد، محدود به سمت‌های مشاوره‌ای و آکادمیک بوده است:

-مشاور ارشد رئیس بانک مرکزی سوئد، ۲۰۲۲-تا به امروز

-مشاور ارشد رئیس بانک مرکزی فنلاند، ۲۰۲۲-تا به امروز

-مشاور اتحادیه بانکداران مرکزی اسکاندیناوی، ۲۰۲۲-تا به امروز

-استاد مدعو حوزه دیپلماسی اقتصادی در مدرسه اقتصاد استکهلم، ۲۰۲۳-۲۰۲۲

-استاد مدعو بانک تسویه بین‌الملل در حوزه بحرانهای بانکی، ۲۰۲۳-تا به امروز

-پژوهشگر ارشد بانک جهانی در حوزه تامین مالی صنعت بانکداری، ۲۰۲۳-تا به امروز

-مشاور افتخاری آکادمی سلطنتی علوم سوئد، ۲۰۲۳-تا به امروز

- عضو غیرموظف هیات مدیره بانک تسویه بین‌المللی (BIS)، ۲۰۲۳-تا به امروز

-عضو غیرموظف هیات مدیره کمیته همکاری‌های نظارتی، شورای حکام صندوق بین‌المللی پول، ۲۰۲۳-تا به امروز

-عضویت مشاوره‌ای در هیات ثبات مالی (FSB)، ۲۰۲۳-تا به امروز- (انجمن اقتصاددانان توسعه سوئد،۲۰۲۴)

اعطای جایزه معتبر یک عمر دستاورد بانکداری مرکزی به استفان اینگوس

در ۲۲ مارس ۲۰۲۳، استفان اینگوس، رئیس سابق بانک مرکزی سوئد، شایسته دریافت جایزه معتبر "یک عمر دستاورد بانکداری مرکزی" شناخته شد. اینگوس، سومین رئیس در تاریخ بانک مرکزی سوئد است که واجد شرایط اعطای این عنوان معرفی می‌شود. این جایزه با راهبری نشریه بین‌المللی بانک مرکزی سوئد و حمایت آکادمی سلطنتی علوم سوئد و هیات داورانی متشکل از اقتصاددانان، بانکداران مرکزی و روسای دولت‌های ۵۷ کشور جهان، هر ساله یک فرد شاخص از حوزه مالی و بانکداری در کل جهان را با رای‌گیری الکترونیک، به عنوان برنده این جایزه معرفی می‌کند.

نیکلاس بروکبرگ، سردبیر نشریه و دبیر علمی و اجرایی بانک مرکزی سوئد در مراسم اهدای این عنوان اعلام کرد که جایزه معتبر یک عمر دستاورد بانکداری مرکزی، به پاس قدردانی از خدمات شایان، طولانی‌مدت و اقدامات پیشگامانه استفان‌ اینگوس در صنعت بانکداری سوئد و نهادهای مالی و اعتباری بین‌المللی به ویژه ابتکار عمل‌های منحصر به‌فرد وی در دوران بحران مالی ۲۰۰۸ و پاندمی کرونای ۲۰۱۹ و ردپای پاک‌نشدنی اینگوس در بانکداری مرکزی جهان، اعطا می‌شود.

استفان‌ اینگوس نیز پس از دریافت این جایزه معتبر بیان کرد که چه افتخار بزرگ و چه شگفتی خوشایندی برای من خواهد بود که شایسته دریافت این عنوان شناخته شدم و از همه مهمتر اینکه، من سومین بانکدار مرکزی سوئد هستم که صاحب این جایگاه می‌شوم و این چیزی جز یک تلاش جمعی و گروهی مستمر و فراگیر نبوده است. به همین دلیل، از ذکاوت و عملکرد حرفه‌ای تمامی مدیران و معاونان خود در بانک مرکزی تشکر می‌کنم. برای من به عنوان یک فعال با بیش از ۳۰ سال سابقه در صنعت بانکداری سوئد و جهان، همواره دست و پنجه نرم کردن با چالش‌ها و بحران‌های این حوزه، یک امتیاز بوده است. من تمام تمرکز خود را برای خدمت به منافع عمومی کشور و مردمم قرار دادم و خوشحالم که این خدمات، مورد تقدیر قرار گرفت. (وبگاه نشریه بین‌المللی بانک مرکزی سوئد،۲۰۲۳)

منابع:

  1. Gopinath,Stein,” Sweden: Financial Sector Assessment Program–Technical Note on Central Bank Digital Currency and Fintech”, nternational Monetary Fund. Monetary and Capital Markets Department, Volume۱۲, Issue ۱۳۴, ۲۰۲۳

  2. https://www.kva.se/en/science-in-society/research-policy/Stefan_Ingves

  3. https://www.hhs.se/en/outreach/alumni/support-sse/official-alumni-associations//Stefan_Ingves

  4. https://www.riksbank.se/globalassets/media/riksbanken/direktionen/cv/stefan-ingves-cv-in-english.pdf

  5. https://www.aswede.org/board/Stefan_Ingves

  6. https://www.riksbank.se/en-gb/payments--cash/e-krona/

  7. https://www.riksbank.se/en-gb/payments--cash/e-krona/technical-solution-for-the-e-krona-pilot/

  8. https://www.riksbank.se/en-gb/press-and-published/notices-and-press-releases/notices/۲۰۲۳/tidigare-riksbankschef-stefan-ingves-tilldelas-lifetime-achievement-award/

  9. https://www.centralbanking.com/awards/۷۹۵۵۱۹۴/lifetime-achievement-stefan-ingves

  10. https://www.riksbank.se/globalassets/media/riksbanken/direktionen/cv/stefan-ingves-cv-in-english.pdf

  11. https://www.riksbank.se/en-gb/search/?query=Stefan+Ingves

  12. https://www.brookings.edu/people/stefan-ingves/

  13. https://www.statista.com/statistics/۳۷۵۲۸۳/inflation-rate-in-sweden/

  14. https://www.bloomberg.com/profile/person/۳۳۰۸۱۶۴

  15. https://tradingeconomics.com/sweden/food-inflation

  16. https://www.bis.org/author/stefan_ingves.htm

  17. https://financelawpolicy.umich.edu/speaker/stefan-ingves

  18. https://tradingeconomics.com/sweden/consumer-price-index-cpi

  19. https://tradingeconomics.com/sweden/producer-prices

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha